The image of teachers through cinema

Main Article Content

Felicidad Loscertales

Abstract

This is not a mere descriptive work but a way to denounce another case of violence against women: making them invisible. Women are an overwhelming majority of teaching professionals; however, they do not appear as protagonists of movies about teaching issues rather than as a small minority with extremely stereotypical roles. Bearing in mind that women represent most of the people who work as teachers, we wondered and analysed how they are portrayed in movies. Content analysis show two great fields:
1- Teaching post occupied by women teachers.
2- Their professional styles (types and qualities in the task of teaching)
Among these we have determined categories and explicatory dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Loscertales, F. (2014). The image of teachers through cinema. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD De Psicología., 6(1), 159–166. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.729
Section
Articles

References

Colaizzi, G. (2001) Cine/Tecnología: Montaje y Desmontaje del Cuerpo, en Sonia Mattalia y Nuria Girona eds. Aun y más allá: mujeres y discursos Caracas, Venezuela, Ed. Ex-cultura, 2001, págs. 191-201.

Colaizzi, G. (2001), El Acto Cinematográfico, en Lectora. Revista de dones i textualitat 7,2001, págs. II-XIV.

Gerbner, G.(1996 b) “Fred Rogers and the significance of story”. En M. Collins y M.M. Kinunel (Eds.), Mister Rogers’ Neighborhood: children, television and Fred Rogers. Pittsburgh, PA: University of Pittbursgh Press.

Lagarde, M. (1996). Una investigación sobre cultura del trabajo femenino: Apuntes sobre el concepto de cultura de la pluriactividad. En D. Ramos, D. y Mª T. Vera (Eds.): El trabajo de las mujeres. Pasado y presente. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Diputación Provincial de Málaga. pp.117-124.

Loscertales, F. (1991): La Piel Dura de F. Truffaut: Guía didáctica en Peiró et als.: El estrés de enseñar, Sevilla, Al far.

Loscertales, F. (1997). El Cine como espejo de la realidad social (una aproximación interdisciplinar. En M. Bernal et al (coords.): Realidad y ficción en el discurso periodístico. Sevilla: Padilla libros. pp. 13-39.

Loscertales, F. (1999). Estereotipos y valores de los profesores en el cine, en Comuni car: Estereoti - pos en los medios. Educar para el sentido crítico. 12, año IV; época II; marzo, 1999; pp. 37-45.

Loscertales, F., et al (2000): El Cine, la enseñanza y los profesores (la imagen social del profesor y de la enseñanza). En Actas VII Congreso Nacional de Psicología social, Oviedo 2000: Aplicaciones en Psicología Social pp.237-243

Loscertales, F. y Núñez, T. (2001) Violencia en las aulas. El cine como espejo social. Barcelona: Octaedro.

Loscertales F. y Núñez, T. (2006) Ser mujer y docente. Una difícil profesión vista desde el cine. En Revista de Psicología Social Aplicada, Vol 16, nº 1-2, 2006. pp. 113-127

Loscertales, F. (2008) Los diálogos en el cine como expresión de estereotipos sobre las mujeres en la enseñanza. Un estudio sobre la imagen de las mujeres docentes. En “Investigar la Comunicación” Congreso Internacional Fundacional AE-IC Santiago de Compostela 30 de enero al 1 de febrero de 2008. Actas y memoria final. Univ. de Santiago de Compostela. Edición digital ISBN: 978-84-612-3816-3

Loscertales, F. (2009), La Imagen Social de las Mujeres en los Medios de Comunicación. Un Estudio de caso: Mujeres Directoras de Centros Docentes en el cine. En Vázquez Bermúdez, I. (coord..) (2009) Investigación y Género. Avance en las distintas áreas de conocimiento. 1º Congreso Universitario Andaluz “Investigación y Género”, Sevilla, 18 de junio de 2009. págs. 623-640. Sevilla: Univ. de Sevilla. Edición digital. ISBN: 978-84-692-5715-9

Sánchez Crespo, J.L (1994). Métodos y aplicaciones del muestreo. Madrid: Alianza. Universidad Textos.

Turner, J. C. (1999) Introducción. En J.F. Morales: Psicología Social, Madrid. McGraw Hill, pp.4-5

Vigotski, L.S. (1972). Psicología del arte. Barcelona: Barral. (Ed. orig.1925)